Ammattikorkeakoulujen AMK-valintakoepäivämäärät vahvistettu

Ammattikorkeakoulujen yhteinen AMK-valintakoe järjestetään kesäkuussa kaksivaiheisena. Ensimmäisen vaiheen koe järjestetään 4.6.2020 digitaalisena etäkokeena. Toisen vaiheen koe järjestetään 23.-25.6.2020 ammattikorkeakoulujen kampuksilla eri puolilla maata.

AMK-valintakokeen ensimmäinen vaihe 4.6.2020

Ensimmäisen vaiheen kokeeseenvoivat lähtökohtaisesti osallistua kaikki hakijat. Jos olet tullut valituksi todistusvalinnan kautta, sinun ei tarvitse osallistua kokeeseen. Todistusvalinnan tulokset ovat valmiina 27.5.2020 mennessä.  Jos kuitenkin haluat vielä tavoitella mahdollista ylemmän hakutoiveesi opiskelupaikkaa, sinun tulee osallistua valintakokeeseen. Oman tilanteesi näet kirjautumalla Oma Opintopolku –palveluun. Huolehdithan, että Opintopolussa ilmoittamasi sähköpostiosoite on edelleen toiminnassa.

Saat torstaina 4.6.2020 järjestettävään digitaaliseen valintakokeeseen kutsun sähköpostilla 1.6.2020.  Koe on omalla tietokoneella itsenäisesti suoritettava koe. Lue tarkemmat ohjeet AMK-valintakoe-sivulta.

Jos olet alun perin ilmoittautunut aamupäivän AMK-valintakokeeseen, kutsutaan sinut 4.6.2020 aamupäivän kokeeseen, joka alkaa aikavälillä klo 9-11. Jos olet alun perin ilmoittautunut iltapäivän AMK-valintakokeeseen, kutsutaan sinut 4.6.2020 iltapäivän kokeeseen, joka alkaa aikavälillä klo 14-16. Oman kokeesi alkamisajan löydät 1.6.2020 lähetettävästä valintakoekutsusta. Valintakokeen kesto määräytyy sen mukaan, mihin hakukohteisiin olet hakenut.

Kun olet tehnyt 4.6.2020 ensimmäisen vaiheen kokeen, tallentuvat pisteesi kaikille hakukohteille, joissa on käytössä AMK-valintakoe.

Ensimmäisen vaiheen kokeessa eniten pisteitä saaneet hakijat kutsutaan toisen vaiheen kokeeseen.

AMK-valintakokeen toinen vaihe 23.-25.6.2020

Valintakoekutsut toisen vaiheen kokeeseen lähetetään sähköpostilla 15.6.2020 alkavan viikon aikana. Toisen vaiheen koepaikka ja tarkka ajankohta kerrotaan kutsussa. Koepäiväsi on joko tiistai 23.6.2020, keskiviikko 24.6.2020 tai torstai 25.6.2020.

Koska valintakoe on muuttunut kaksivaiheiseksi, alun perin hakemuksella valitsemasi valintakoeaika ja -paikka muuttuvat. Toisen vaiheen koepaikkaa ja -aikaa et voi itse valita etkä myöskään vaihtaa. Toisen vaiheen valintakoe tehdään sen hakukohteen ammattikorkeakoulussa, johon sinun pisteesi riittävät ensimmäisen vaiheen kokeen perusteella.

Koe on digitaalinen, ja se tehdään omalla koneella valvotusti ammattikorkeakoulun tiloissa. Lue tarkemmat ohjeet AMK-valintakoe-sivulta.

Lähikokeiden järjestäminen mahdollistui, kun maan hallitus ilmoitti 4.5.2020 ammattikorkeakouluja koskevien rajoitusten poistamisesta. Toisen vaiheen kokeet toteutetaan turvallisesti viranomaisten ohjeita ja rajoituksia noudattaen. Kummassakin kokeessa testataan hakijoiden korkeakouluvalmiuksia eikä niihin ole ennakkomateriaalia.

Tämä aikataulu koskee 1.4. päättyneen yhteishaun hakukohteita, jotka käyttävät AMK-valintakoetta. Nämä löytyvät AMK-valintakoe-sivulta.

Muutos ei koske kulttuurialan (pl. Humakiin kulttuurituottajaksi hakeneita) eikä ylempään ammattikorkeakoulututkintoon hakeneita.

Lopullinen opiskelijavalinta tehdään toisen vaiheen kokeen perusteella.