Ammattikorkeakouluissa tarjolla 7 600 opiskelupaikkaa syksyn yhteishaussa

Huomenna alkavassa syksyn yhteishaussa ammattikorkeakouluissa on tarjolla noin 7 600 opiskelupaikkaa, joihin opiskelijat valitaan pääasiallisesti todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen perusteella. Hakuaika on 2.9.–16.9.

Alkavassa yhteishaussa ammattikorkeakoulut jatkavat aloituspaikkojen lisäyksiä. Tänä syksynä tarjolla on lähes 900 aloituspaikkaa enemmän kuin vuosi sitten. Kaikkiaan tarjolla on noin 260 eri hakukohdetta.

Aloituspaikkojen lisäämisellä tavoitellaan koulutustason nostamista. Suomessa tavoitteeksi on asetettu, että 25–34-vuotiaista puolet suorittaisi korkeakoulututkinnon vuonna 2030. Tämä tavoite on huomioitu ammattikorkeakoulujen tutkintotavoitteissa vuosille 2021–24.

Syksyn yhteishaussa haetaan vuoden 2021 alussa alkaviin koulutuksiin. Haut syksyllä 2021 alkaviin koulutuksiin järjestetään ensi keväänä.

AMK-valintakokeet järjestetään kampuksilla 26.–29.10.

AMK-valintakokeet järjestetään ammattikorkeakoulujen kampuksilla 26.–29.10. Tänä syksynä AMK-valintakoe toteutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti yksivaiheisena ammattikorkeakoulujen tiloissa. Koejärjestelyissä huomioidaan hakijoiden ja henkilökunnan terveys ja turvallisuus viranomaisten ohjeita noudattaen.

Hakijat ilmoittautuvat AMK-valintakokeeseen hakuaikana Opintopolku.fi-palvelussa. Hakijoilla on mahdollisuus valita kokeen suorituspaikka ja -aika tarjolla olevista vaihtoehdoista. Valintakoetilaisuuksia on tarjolla yhteensä 128.

AMK-valintakoe on ammattikorkeakoulujen yhteinen digitaalinen valintakoe, jonka hakija tekee omalla kannettavalla tietokoneella. AMK-valintakoe oli ensimmäisen kerran käytössä syksyllä 2019. Viime keväänä sitä hyödynnettiin myös ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen etävalintakokeissa.

Ammattikorkeakouluun.fi-sivustolle on koottu ammattikorkeakoulujen syksyn todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen hakukohdekohtaiset tiedot.