AMK-valintakokeet järjestetään 30.5.–3.6.

AMK-valintakokeet alkavat ensi viikon maanantaina 30.5. ja viimeinen valintakoetilaisuus järjestetään perjantaina 3.6. AMK-valintakokeeseen on ilmoittautunut 66 400 hakijaa.

Kevään AMK-valintakokeessa on mukana 22 ammattikorkeakoulua. Valintakoetilaisuuksia järjestetään viiden päivän aikana yhteensä yhdeksänä koekertana eri paikkakunnilla. Yhteishaun aikana hakija on valinnut itselleen sopivan valintakoepaikan ja -ajan tarjolla olevista vaihtoehdoista. Hakijoille on lähetetty tarkemmat tiedot valintakokeeseen osallistumisesta tekstiviestillä ja sähköpostitse.

Kevään yhteishaussa ammattikorkeakouluilla on tarjolla yli 27 300 aloituspaikkaa. Aloituspaikkoja on tarjolla ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin 22 673. Loput aloituspaikosta ovat tarjolla ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtaviin koulutuksiin.

Ammattikorkeakoulut valitsevat suurimman osan opiskelijoista AMK-valintakokeella, jolla haetaan eri alojen ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin. Noin puolet aloituspaikoista täytetään todistusvalinnan perusteella. Todistusvalinnan tulokset on ilmoitettu hakijoille, eikä todistusvalinnan kautta valituksi tulleiden hakijoiden tarvitse osallistua valintakokeeseen. Jos hakija on hyväksytty alempaan hakutoiveeseen todistusvalinnassa, voi hän halutessaan tavoitella ylemmän hakutoiveensa paikkaa AMK-valintakokeella.

Valintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 8.7. mennessä. Hakija voi tulla vielä varasijalta valituksi 2.8. klo 15 mennessä. Opinnot alkavat elo-syyskuussa 2022.

Seuraavan kerran korkeakoulujen yhteishaku järjestetään syksyllä aikavälillä 31.8.−14.9. Syksyn yhteishaussa haetaan korkeakoulujen keväällä 2023 alkaviin koulutuksiin.