AMK-valintakokeet onnistuneesti päätökseen – kokeeseen osallistui yli 44 600 hakijaa

Keskiviikkona päättyneet AMK-valintakokeet sujuivat hyvin. Kokeeseen osallistui yli 44 600 hakijaa.

AMK-valintakokeet järjestettiin kahdeksana päivänä aikavälillä 31.5.–9.6. Koetilaisuuksia järjestettiin ympäri Suomea yhteensä 25 eri paikkakunnalla. AMK-valintakokeeseen oli ilmoittautunut lähes 76 000 hakijaa ja ilmoittautuneista hakijoista kokeeseen osallistui 59 prosenttia.

– Ammattikorkeakoulut valmistautuivat kokeiden järjestämiseen huolellisesti. Kokeet toteutettiin tarkoin turvallisuusjärjestelyin viranomaisten ohjeita noudattaen ja kokeeseen osallistuneet hakijat toimivat annettujen ohjeiden mukaisesti, toteaa AMK-opiskelijavalinnat-konsortion projektipäällikkö Marko Borodavkin.

Kevään toisessa yhteishaussa on tarjolla yli 26 500 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin. Aloituspaikoista lähes 22 000 on tarjolla ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin ja loput ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin.

Ammattikorkeakouluihin opiskelijat valitaan pääasiallisesti todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen kautta. Todistusvalinnalla valittavien osuus vaihtelee ammattikorkeakouluittain ja hakukohteittain, mutta keskimäärin todistusvalinnalla valitaan hieman yli puolet opiskelijoista. Ammattikorkeakoulut julkaisivat todistusvalinnan tulokset toukokuun lopussa. Suoraan todistuksen perusteella ammattikorkeakouluihin hyväksyttiin 11 950 hakijaa. Ammattikorkeakoulujen todistusvalinnassa on erikseen aloituspaikat ylioppilastutkintotodistuksella ja ammatillisella perustutkintotodistuksella hakeville.

Kaikki yhteishaun valintojen tulokset julkaistaan viimeistään perjantaina 9.7. Opiskelupaikka tulee ottaa vastaan 16.7. klo 15 mennessä. Opinnot alkavat elo-syyskuussa 2021.

Seuraavan kerran korkeakoulujen yhteishaku järjestetään syksyllä aikavälillä 1.9.−15.9. Syksyn yhteishaussa haetaan korkeakoulujen keväällä 2022 alkaviin koulutuksiin.