Syksyn yhteishaussa tarjolla lähes 9 300 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin

Korkeakoulujen syksyn yhteishaku alkaa keskiviikkona 31.8. ja päättyy 14.9. klo 15. Yhteishaussa haetaan korkeakoulujen tammikuussa 2023 alkaviin suomen- ja englanninkielisiin koulutuksiin.

Syksyn yhteishaussa ammattikorkeakouluilla on mukana 292 hakukohdetta ja tarjolla lähes 9 300 aloituspaikkaa. Aloituspaikkoja on tarjolla ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin 7 379, joista eniten aloituspaikkoja on sosiaali- ja terveysalalle. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtaviin koulutuksiin on tarjolla 1 917 aloituspaikkaa. Yhteishaussa voi hakea päivätoteutuksena, monimuotototeutuksena sekä verkko-opintoina järjestettäviin koulutuksiin.

AMK-tutkintoon johtaviin koulutuksiin opiskelijat valitaan pääsääntöisesti todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen perusteella. Todistusvalinnalla valittavien osuus vaihtelee ammattikorkeakouluittain ja hakukohteittain, mutta keskimäärin todistusvalinnalla valitaan hieman yli puolet opiskelijoista.

Suurin osa ammattikorkeakoulujen hakukohteista käyttää ammattikorkeakoulujen yhteistä digitaalista AMK-valintakoetta. AMK-valintakoe järjestetään ammattikorkeakoulujen osoittamissa tiloissa loka-marraskuun vaihteessa. Valintakoetilaisuuksia järjestetään neljänä päivänä yhteensä kahdeksana koekertana usealla eri paikkakunnalla. Suorituspaikkoja syksyn kokeeseen on tarjolla yli 30 200. Hakija valitsee kokeen suorituspaikan ja -ajan yhteishaun hakulomakkeella tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Kaikissa ammattikorkeakouluissa noudatetaan yhteisiä AMK-valintakoetta koskevia valtakunnallisia ohjeita, joista viestitään ammattikorkeakouluun.fi-sivustolla. Henkilöllisyystodistuksia koskevaa ohjeistusta on päivitetty siten, että AMK-valintakokeessa hyväksytään seuraavat voimassa olevat henkilöllisyystodistukset: passi, kuvallinen poliisin myöntämä suomalainen henkilökortti, suomalainen ajokortti ja kuvallinen EU/ETA-maan henkilökortti. Syksystä 2022 alkaen hakija voi todistaa henkilöllisyyden AMK-valintakokeessa myös vanhentuneella passilla tai henkilökortilla, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Vuoden aikaraja lasketaan siitä päivästä, kun hakija osallistuu AMK-valintakokeeseen. Lisätietoa syksyn yhteishausta ja AMK-valintakokeesta on koottu ammattikorkeakouluun.fi-sivustolle.

Tärkeitä päivämääriä:

• Syksyn yhteishaun hakuaika 31.8.–14.9.2022.
  • Todistusvalinnan tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 20.10.2022.
  • AMK-valintakoe järjestetään 31.10.–3.11.2022.
  • Valintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 25.11.2022.
  • Opinnot alkavat tammikuussa 2023.

31.8.2022. Lisätty tiedotteeseen tieto, että syksyn yhteishaussa on mukana myös englanninkielisiä koulutuksia.