Yhteishaussa tarjolla yli 26 500 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin

Korkeakoulujen yhteishaku alkaa keskiviikkona 17.3. ja päättyy 31.3. klo 15. Yhteishaussa haetaan korkeakoulujen syksyllä alkaviin suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin. Ammattikorkeakouluihin opiskelijat valitaan pääasiallisesti todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen kautta.

Keskiviikkona alkavassa yhteishaussa ammattikorkeakouluilla on tarjolla yli 26 500 aloituspaikkaa. Aloituspaikkoja on tarjolla ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin 21 994 ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtaviin koulutuksiin 4 561. Hakukohteita on lähes 700. Yhteishaussa on mukana 22 ammattikorkeakoulua. Poliisiammattikorkeakoulu ja Högskolan på Åland järjestävät omat erilliset hakunsa.

Valinta todistuksella tai AMK-valintakokeella

Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin opiskelijat valitaan pääsääntöisesti todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen perusteella. Todistusvalinnalla valittavien osuus vaihtelee ammattikorkeakouluittain ja hakukohteittain, mutta keskimäärin todistusvalinnalla valitaan hieman yli puolet opiskelijoista. Todistusvalinnassa on erikseen aloituspaikat suomalaisella tai kansainvälisellä ylioppilastutkintotodistuksella sekä ammatillisella perustutkintotodistuksella hakeville. Todistusvalinnan hakukohteet ja aloituspaikkojen määrät ammattikorkeakouluittain on koottu Ammattikorkeakouluun.fi-sivustolle.

Opiskelupaikkaa voi tavoitella myös valintakokeella. Suurin osa ammattikorkeakoulujen hakukohteista käyttää ammattikorkeakoulujen yhteistä digitaalista AMK-valintakoetta, jonka hakija tekee omalla kannettavalla tietokoneellaan ammattikorkeakoulujen osoittamissa tiloissa.

AMK-valintakoe sisältää kaikille hakijoille yhteisiä osoita sekä koulutusalakohtaisia osioita, joita hakija suorittaa hakukohteidensa mukaisesti. Kevään AMK-valintakokeessa on ensimmäistä kertaa mukana tunneälytaitojen osio, jonka suorittavat sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneudenhoitoalan sekä humanistisen alan ja kasvatusalan hakukohteeseen hakevat. Lisätietoja tunneälytaitojen osiosta löytyy Ammattikorkeakouluun.fi-sivustolta.

Valintakokeet touko-kesäkuun vaihteessa

AMK-valintakoe järjestetään yksivaiheisena lähikokeena ammattikorkeakoulujen osoittamissa tiloissa 31.5.–9.6.2021. Koetilaisuuksia järjestetään kahdeksana päivänä yhteensä 15:nä koekertana eri paikkakunnilla. Suorituspaikkoja on tarjolla yli 82 000.

Hakija valitsee kokeen suorituspaikan ja -ajan yhteishaun hakulomakkeella tarjolla olevista vaihtoehdoista. Kokeet järjestetään viranomaisten terveys- ja turvallisuusohjeistuksia noudattaen. Lisätietoa kevään toisesta yhteishausta löytyy Ammattikorkeakouluun.fi-sivustolta.

Tärkeitä päivämääriä:

• Kevään toinen yhteishaku korkeakouluihin 17.−31.3.2021.
  • Todistusvalinnan tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 31.5.2021.
  • AMK-valintakoe järjestetään 31.5.–9.6.2021.
  • Valintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 9.7.2021.
  • Opinnot alkavat elo-syyskuussa 2021.

15.3.2021. Aloituspaikkojen määrät korjattu tiedotteeseen. Aloituspaikkoja oli alun perin ilmoitettu olevan yli 24 000. Oikea luku on yli 26 500.