YH-urvalsproven genomfördes framgångsrikt – över 44 600 sökande deltog i provet

YH-urvalsprovet som avslutades på onsdag förlöpte väl. Över 44 600 sökande deltog i provet.

YH-urvalsproven ordnades under åtta dagar under perioden 31.5–9.6. Provtillfällen ordnades på sammanlagt 25 orter runt om i Finland. Nästan 76 000 sökande hade anmält sig YH-urvalsprovet och 59 procent av de anmälda deltog i provet.

– Yrkeshögskolorna förberedde noggrant arrangemangen av YH-urvalsprovet. Proven genomfördes med säkerhetsarrangemang i enlighet med myndigheternas anvisningar. Även de sökande som deltog i provet följde anvisningarna de hade fått, konstaterar Marko Borodavkin, projektchef vid konsortiet för studentantagning till yrkeshögskolorna.

I vårens andra gemensamma ansökan erbjuds över 26 500 nybörjarplatser vid yrkeshögskolorna. Nästan 22 000 platser erbjuds på utbildningar som leder till yrkeshögskoleexamen. Resten av platserna är på utbildningar som leder till högre yrkeshögskoleexamen.

Yrkeshögskolorna antar studerande huvudsakligen på basis av betyg eller YH-urvalsprovet. Andelen som antas på basis av betyg varierar mellan yrkeshögskolorna och ansökningsmålen, men i genomsnitt antas lite över hälften av de studerande på basis av betyg. Yrkeshögskolorna publicerade resultaten i den betygsbaserade antagningen i slutet av maj. 11 950 sökande blev antagna direkt på basis av sina betyg. Yrkeshögskolornas betygsbaserade antagning har skilda kvoter för sökande med studentexamen och sökande som har avlagt yrkesinriktad grundexamen.

Alla resultat i gemensam ansökan publiceras senast 9.7. Man ska ta emot studieplatsen senast 16.7 kl. 15. Studierna inleds i augusti-september 2021.

Högskolornas gemensamma ansökan ordnas nästa gång 1.9–15.9. I höstens gemensamma ansökan söker man till utbildningar som börjar våren 2022.