Yrkeshögskolorna erbjuder över 26 500 nybörjarplatser i gemensam ansökan

Gemensam ansökan till högskolor inleds onsdagen 17.3 och avslutas 31.3 kl. 15. I gemensam ansökan söker man till högskolornas svensk- och finskspråkiga utbildningar som börjar på hösten. Yrkeshögskolorna antar sina studerande huvudsakligen på basis av betyg och YH-urvalsprovet.

I gemensam ansökan som inleds på onsdag erbjuder yrkeshögskolorna över 26 500 nybörjarplatser. På utbildningar som leder till yrkeshögskoleexamen finns det 21 994 platser och på utbildningar som leder till högre yrkeshögskoleexamen (HYH) finns det 4 561 platser. Det finns nästan 700 ansökningsmål. 22 yrkeshögskolor deltar i gemensam ansökan. Polisyrkeshögskolan och Högskolan på Åland ordnar egna separata ansökningar.

Antagning på basis av betyg eller YH-urvalsprovet

Antagningen av studerande till utbildningarna som leder till yrkeshögskoleexamen sker huvudsakligen på basis av betyg och YH-urvalsprovet. Andelen som antas på basis av betyg varierar mellan yrkeshögskolorna och ansökningsmålen, men i medeltal antas drygt hälften av de studerande på basis av betyg. I den betygsbaserade antagningen finns det skilda kvoter för sökande som har en finländsk eller internationell studentexamen och sökande som har en yrkesinriktad grundexamen. Ansökningsmålen och antalet nybörjarplatser i den betygsbaserade antagningen finns listade på webbplatsen yrkeshogskolestudier.fi.

Man kan bli antagen till yrkeshögskolestudier också genom urvalsprov. Största delen av yrkeshögskolornas ansökningsmål använder det gemensamma digitala YH-urvalsprovet, som den sökande utför på egen bärbar dator i utrymmen som yrkeshögskolorna anvisar.

YH-urvalsprovet innehåller delar som är gemensamma för alla sökande samt delar som är branschspecifika. Den sökande utför de delar som hör till hens ansökningsmål. Nytt för vårens YH-urvalsprov är en del som testar emotionell intelligens. Denna del ska utföras av sökande till ansökningsmål inom social- och hälsovård, idrott, skönhetsbranschen samt det humanistiska och pedagogiska området. Tilläggsinformation om delen för emotionell intelligens finns på webbplatsen yrkeshogskolestudier.fi.

Urvalsprov i månadsskiftet maj-juni

YH-urvalsprovet ordnas 31.5–9.6.2021 som ett närprov i ett skede i utrymmen som yrkeshögskolorna anvisar. YH-urvalsprovet ordnas vid totalt 15 tidpunkter under åtta dagar på olika orter. Sammanlagt finns det över 82 000 platser i YH-urvalsprovet.

Den sökande väljer tidpunkt och plats för provet bland de alternativ som finns på gemensam ansökans ansökningsblankett. I arrangemangen av proven beaktas myndigheternas anvisningar om hälsa och säkerhet. Tilläggsinformation om vårens andra gemensamma ansökan finns på webbplatsen yrkeshogskolestudier.fi.

Viktiga datum:

• Vårens andra gemensamma ansökan till högskolor 17–31.3.2021.
  • Resultaten i den betygsbaserade ansökan publiceras senast 31.5.2021.
  • YH-urvalsprovet ordnas 31.5–9.6.2021.
  • Alla antagningsresultat publiceras senast 9.7.2021.
  • Studierna inleds i augusti-september 2021.

15.3.2021. Aloituspaikkojen määrät korjattu tiedotteeseen. Aloituspaikkoja oli alun perin ilmoitettu olevan yli 24 000. Oikea luku on yli 26 500.